Jom belajar...mari kita buat ulangkaji sebagai persediaan untuk menduduki SPM atau peperiksaan akhir tahun 2012...
Tema 7: Bab 2: Tingkatan 4 : Peningkatan Tamadun
Tamadun
Yunani
Tamadun
Rom
Tamadun
China
Tamadun India
1 a Terangkan sumbangan tamadun di atas
terhadap bidang pendidikan dan seni bina.
terhadap bidang pendidikan dan seni bina.
Pendidikan Yunani
F1 Di Athens, melahirkan manusia seimbang
H1a rohani dan jasmani
H1b manusia cemerlang memenuhi tuntutan mental dan fizikal
H1c kesejahteraan hidup
H1d sukan/muzik/sastera/pidato/membaca/menghafal/menulis
F2 Di Sparta, ingin melahirkan tentera
H2a gagah/setia/sempurna
H2b latihan fizikal
H2c kemahiran menggunakan senjata
F3 Sekolah falsafah
H3a di Athens/Thebes/Elea/Miletus
H3b pusat cendekiawan
H3c melahirkan sejarawan
H3d Thucydides/ Herodotus
H3e pemikir dalam bidang sains dan teknologi
H3f seperti Thales/Anaximander/ Heraclitus /Anaxagoras
Pendidikan Rom
F4 Penekanan aplikasi ilmu yang praktikal
H4a semangat setia
H4b membolehkan infrastruktur dan kemudahan awam
disediakan
disediakan
H4c pusat pendidikan berkembang di bandar-bandar
H4d melahirkan jurutera
H4e bina pengairan/bangunan/jalan raya
H4f melahirkan ahli falsafah /sejarawan
Pendidikan India
F5 Pendidikan bermula pada zaman vedik
H5a agama Hindu sebagai teras
H5b didominasi oleh kaum lelaki
H5c kaum wanita tidak berpeluang terima pendidikan H5d
pembelajaran kitab-kitab Veda
pembelajaran kitab-kitab Veda
H5e bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran
H5f kaedah hafalan
H5g menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
H5h nilai-nilai murni dalam agama
F6 Pendidikan Tinggi
H6a kolej Brahman
H6b Universiti Nalanda
H6c mencapai taraf Brahmin
H6d hafal buku agama
H6e yang mengandungi ritual/mantera/lagu-lagu agama
H6f pelajari karya saintifik/ falsafah
H6g meningkatkan ilmu sains
H6h mengatasi buta huruf
H6i mendapatkan jawatan
Pendidikan China
F7 Pendidikan untuk lulus peperiksaan awam
H7a 3 peringkat pendidikan/rendah/menengah/tinggi
H7b peringkat
rendah mengenal/ menghafal tulisan Ideogram
H7c dan 9 buah buku suci tanpa faham maknanya
H7d peringkat menengah, tumpuan terhadap karangan dan
sastera
sastera
H7e peringkat tinggi, tumpuan untuk terjemah buku suci
F8 Peperiksaan awam mempunyai 3 tahap
H8a tahap pertama/Hsiu Tai
H8b tahap kedua/Chun Jen
H8c tahap ketiga/Chin shih
H8d tahap pertama setaraf Ijazah pertama
H8e tahap kedua setaraf Sarjana
H8f tahap ketiga setaraf doktor falsafah
H8g peperiksaan tahap pertama di daerah
H8h peperiksaan tahap kedua di ibu kota daerah
H8i peperiksaan tahap ketiga di ibu kota
empayar/istana/hadapan Maharaja
empayar/istana/hadapan Maharaja
H8j lulus tahap pertama menjadi pegawai kerajaan
H8k lulus tahap ketiga menjadi pendidik
H8l tahap pertama diadakan 2 kali dalam masa 3 tahun
H8m tahap kedua dan ketiga diadakan 1 kali dalam masa 3 tahun
H8n sistem peperiksaan awam China adalah yang tertua
(b) Berikan cadangan anda bagi
meningkatkan kualiti pendidikan negara
kita bagi menjamin kecemerlangan
yang berterusan.
meningkatkan kualiti pendidikan negara
kita bagi menjamin kecemerlangan
yang berterusan.
F1 Kajian semula sistem pendidikan
kebangsaan
F2 Semakan kurikulum/kurikulum yang
memenuhi
pasaran kerja
pasaran kerja
F3 Memperkasa Sekolah Bestari
F4 Memperbanyak Sekolah Wawasan
F5 Memperkasa sekolah sukan/Sekolah Sukan
Bukit Jalil/
Sekolah Sukan Bandar Penawar
Sekolah Sukan Bandar Penawar
F6 Sekolah Amanah
F7 Penekanan aspek mental dan fizikal
F8 Penguasaan ICT/komputer/internet
F9 Pemantapan KSSR
F10 Dasar MBMMBI
F11 Pemantapan program LINUS
F12 Dasar 1Murid 1Sukan 1Malaysia
F13 Memperbanyak sekolah Seni
F14 Kelengkapan prasarana ICT
F15 Prasarana dalam bilik darjah yang
lengkap/kelas
kondusif
kondusif
F16 Memperbanyak institusi pengajian tinggi
F17 Sistem sekolah satu sesi
F18 Sistem persekolahan percuma
F19 Nisbah murid dalam kelas yang kecil
F20 Skim makanan percuma untuk pelajar
F21 Kupon tuisyen yang menyeluruh untuk para
pelajar
F22 Kemudahan untuk menyediakan bahan
P&P
yang lengkap
yang lengkap
F23 Peningkatan profesion perguruan yang
berterusan
(c) Pada pendapat anda, bagaimanakah
melahirkan masyarakat yang maju dan
saintifik selaras dengan cabaran
Wawasan 2020.
melahirkan masyarakat yang maju dan
saintifik selaras dengan cabaran
Wawasan 2020.
F1 Literasi ICT/internet/komputer
F2 Latihan pemasangan peralatan ICT di
sekolah
F3 Pengajaran dan pembelajaran
berpusatkan murid
F4 Berfikiran progresif/maju ke depan
F5 Berfikir secara kritis dan
kreatif/KBKK
F6 Menyerap segala perubahan
persekitarannya
F7 Menguasai ilmu sains dan teknologi
F8 Mengekalkan budaya ilmu
F9 Inovatif
F10 Pertukaran teknologi dengan
negara-negara luar
F11 Mahir menggunakan gajet-gajet terkini
F12 Futuristik
F13 Memudahkan urusan mempaten hak cipta
F14 Institusi pendidikan berfokus kemahiran
F15 Penyelidikan dan Pembangunan/R&D
F16 Kempen hari inovasi negara
F17 Sokongan daripada syarikat swasta
F18 Bandar pintar/Putrajaya/cyberjaya/KLCC
F19 Pertandingan reka cipta /robotik
0 comments:
Post a Comment