Thursday, March 1, 2012

Ujian Mac... Masa untuk Membuat Ulangkaji

SEJARAH TINGKATAN 5

BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA

1          Senaraikan faktor-faktor pemangkin nasionalisme di Tanah Melayu.

F1
pengenalan sistem politik Barat
F2
dasar pentadbiran British
F3
pendudukan Jepun yang kejam
F4
Gerakan Reformasi Islam, Mesir
F5
Gerakan Pan-Islamisme sedunia
F6
kesedaran politik di Asia Tenggara seperti Indonesia
F7
penguasaan Parti Komunis Malaya (PKM)
F8
perkembangan sistem pendidikan
F9
kemunculan mesin cetak

2          Jelaskan perjuangan Linggir di Saribas menentang James Brooke.

F1
enggan menyerahkan wilayahnya
F2
walaupun diserang
F3
menyerang kapal Nemesis
F4
setelah pelayarannya dihalang
F5
gagal

3          Jelaskan perjuangan Rentap menentang James Brooke di Sarawak

F1
orang Iban dianggap lanun
F2
penempatan orang Iban dihapuskan
F3
kampung Rentap dibakar
F4
Rentap berundur ke Bukit Sadok
F5
tewas dan berundur ke Entabai

4          Jelaskan perjuangan Syarif Masahor menentang James Brooke di Sarawak
F1
Menolak penguasaan Brooke di Sungai Rajang
F2
Hilang pengaruh
F3
dan hak kutipan cukai
F4
Menyerang kubu di Konawit
F5
menyerang Kuching
F6
gagal berundur di Brunei
F7
dibuang ke Singapura

5          Jelaskan perjuangan Tok Janggut di Kelantan menentang British.

F1
menentang sistem cukai
F2
enggan membayar cukai
F3
menyerang Pasir Puteh
F4
membentuk kerajaan
F5
menjadi perdana menteri
F6
diserang kapal perang Cadmus British
F7
dan senjata moden
F8
terkorban mayat digantung
6          Jelaskan perjuangan Haji Abdul Rahman Limbong menentang British di Terengganu.
F1
menentang sistem cukai
F2
undang-undang tanah
F3
membersih tanah di Kuala Telemong
F4
tanah Tengku Nik Maimunah
F5
penentangan bersenjata
F6
menyerang kuala Berang
F7
ditumpaskan British
F8
dibuang negeri ke Makkah

7          Apakah maksud Gerakan Islah?

F1
Gerakan mendorong masyarakat Melayu
F2
membetulkan pandangan terhadap Islam
F3
dipimpin oleh Syed Syeikh al-Hadi dan Syeikh Tahir Jalaludin
F4
dikenali sebagai Kaum Muda
F5
menggunakan akhbar al-Imam, Pengasuh, Saudara

8          Apakah saranan Kaum Muda untuk memajukan orang Melayu?
F1
menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F2
menekankan pendidikan dunia dan akhirat
F3
mempelajari mata pelajaran Fardu Ain, Ilmu Hisab dan bahasa Inggeris
F4
menggalakan pendidikan untuk perempuan
F5
mengkritik penjajah
F6
mengkritik raja dan pembesar Melayu
F7
memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial

9          Bagaimanakah Kaum Muda menyampaikan ideanya?

F1
menubuhkan madrasah
F2
menekankan pendidikan dunia dan akhirat
F3
peluang belajar kepada perempuan
F4
melalui akhbar al-Imam
F5
mengeluarkan buku dan risalah
F6
berdakwah

10        Jelaskan halangan yang dihadapi Kaum Muda dalam menyebarkan ideanya.

F1
ditentang Kaum Tua
F2
British turut menghalang
F3
negeri-Negeri Melayu mengeluarkan undang-undang
F4
tidak dibenarkan berdakwah tanpa kebenaran sultan
F5
risalah dan buku Kaum Muda disekat




11        Senaraikan akhbar yang meniupkan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua.

F1
Majlis
F2
Utusan Melayu
F3
Warta Malaya
F4
Warta Negara
F5
Lembaga Malaya
F6
Fajar Sarawak

12        Terangkan peranan akhbar membangkitkan semangat nasionalisme Tanah Melayu.

F1
ekonomi
H1a
galak orang Melayu berniaga
H1b
tubuh syarikat kerjasama
H1c
jimat cermat
H1d
tidak jual tanah
F2
sosial
H2a
memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
H2b
menggalakkan pendidikan anak perempuan
H2c
bahasa Melayu bahasa rasmi
H2d
pendidikan bahasa Inggeris
H2e
pendidikan Islam menekankan nilai-nilai baik
F3
politik
H3a
seru orang Melayu bersatu
H3b
kritik British mengurangkan kuasa sultan
H3c
menolak dasar pilih kasih dalam pentadbiran
H3d
menubuhkan MAS

13        Senaraikan persatuan yang ditubuhkan di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia Kedua.

F1
Kesatuan Melayu Singapura (KMS)
F2
Persatuan Melayu Selangor
F3
Persatuan Melayu Perak
F4
Persatuan Melayu Sarawak
F5
Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
F6
Kesatuan Melayu Muda (KMM)

14        Nyatakan matlamat perjuangan persatuan negeri ditubuhkan.

F1
menjaga kebajikan orang Melayu
F2
mengeratkan perpaduan Melayu
F3
memajukan ekonomi dan pendidikan
F4
menjaga agama Islam dan budaya


15        Bagaimanakah KMM berusaha untuk mencapai matlamat perjuangan?

F1
bekerjasama dengan Jepun
F2
menghalau British
F3
menjadi ejen propaganda Jepun
F4
membeli Warta Malaya
F5
untuk menyebarkan propaganda
F6
membuka cawangan KMM
F7
mengelilingi Tanah Melayu untuk mendapatkan sokongan
F8
membentuk tentera semut

16        Mengapakah persatuan sangat berkesan dalam meniup semangat kebangsaan?

F1
Beroganisasi
F2
Matlamat jelas
F3
Ahli ramai
F4
Suara ramai
F5
Dianggotai intelek
F6
Mengatasi masalah bersama

17        Mengapakah persatuan sangat berkesan dalam meniup semangat kebangsaan?

F1
Beroganisasi
F2
Matlamat jelas
F3
Ahli ramai
F4
Suara ramai
F5
Dianggotai intelek
F6
Mengatasi masalah bersama

18        Nyatakan tindakan Jepun untuk menyekat semangat kebangsaan di Tanah Melayu.
F1
dasar pemerintahan tentera
F2
tindakan yang kejam
F3
mengharamkan semua akhbar
F4
menggunakan nama Jepun pada akhbar
F5
menyekat kebebasan bersuara
F6
kebebasan kepada pertubuhan yang menyokong
F7
menggunakan bahasa Jepun di sekolah
F8
memperkenalkan nilai budaya Jepun

19        Senaraikan gerakan anti Jepun di Tanah Melayu.

F1
MPAJA
F2
Pasukan Bintang Tiga
F3
Force 136
F4
Pasukan Wataniah Pahang

Masa untuk Ulangkaji...Ujian Mac

BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN

ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN

PERLUASAN KUASA

1          Namakan tokoh-tokoh yang terlibat dalam perluasan kuasa.
Yunani
F1        Philip II
F2        Alexander The Great

Rom
F3        Julius Caesar
F4        Augustus Caesar

India
F5        Chandragupta Maurya
F6        Asoka

China
F7        Shih Huang Ti
F8        Han Wu Ti

2          Apakah sumbangan Alexander The Great kepada tamadun Yunani?

F1        Membentuk empayar luas
F2        Berjaya menakluk Parsi, Mesir
F3        Memperkenalkan kebudayaan campuran (Hellenistik)
F4        Menguasai seluruh kawasan Laut Mediterranean

3          Apakah sumbangan Maharaja Augustus Caesar kepada Rom?

F1        Perkenalkan pemerintahan warisan
F2        Memerintah secara diktator
F3        Membentuk jajahan takluk
F4        Membentuk empayar
F5        Mewujudkan keamanan dan kesejahteraan kepada Rom

4          Apakah keistimewaan Maharaja Asoka dalam perluasan kuasa di India?

F1        Menekankan dasar lemah lembut dan terbuka
F2        Perluasan empayar melalui agama Buddha
F3        Tidak menggunakan kekerasan

5          Bagaimanakah Shih Huang Ti berjaya mengukuhkan kedudukannya?

F1        Menyatukan kerajaan kecil
F2        Memerintah secara tegas dan mutlak
F3        Menghapuskan golongan bangsawan
F4        Melantik gabenor dan panglima tentera
F5        Membina Tembok Besar China
F6        Menggunakan pemerintahan berpusat

6          Senaraikan ciri-ciri sistem pemerintahan berpusat yang diamalkan oleh Dinasti        Chin

F1        Konsep Maharaja menggantikan raja
F2        Pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
F3        Menghapuskan golongan bangsawan
F4        Gabenor dan panglima tentera dilantik mentadbir wilayah
F5        birokrasi awam ditubuhkan, pegawainya dilantik oleh Maharaja
F6        Jawatankuasa perkhidmatan awam (Hon Kao Tsu) menentukan perlantikan pegawai
F7        Perlantikan pegawai berasaskan pencapaian mereka dalam peperiksaan awam

7          Pada pandangan anda, mengapakah perluasan kuasa tidak dibenarkan masa kini?

F1        Memusnahkan harta benda
F2        Mengorbankan nyawa
F3        Bertentangan hak asasi manusia
F4        Kemerosotan ekonomi
F5        Negara tidak aman


8       Undang-undang yang diperkenalkan di China berasaskan falsafah legalisme yang ditulis oleh Han Fei  
         Tzu. Apakah prinsip falsafah legalisme ini.

F1        hukuman berat dan bercorak kolektif
F2        dalam melaksanakan undang-undang tidak harus wujud belas kasihan.
F3        Undang-undang / penguatkuasaan harus dipelihara tidak kira apa jua keadaan.
F4        Raja mesti memiliki kuasa utuh untuk membendung tingkah laku liar manusia


PENINGKATAN EKONOMI

1          Nyatakan ciri-ciri ekonomi tamadun India.

F1        ada perdagangan dalam dan luar
F2        hasilkan barangan senjata
F3        hasilkan barangan emas
F4        ada persatuan perdagangan
F5        ada guna mata wang
F6        ada perusahaan sutera, emas, mutiara
F7        ada sistem cukai
F8        ada pelabuhan perdagangan


2          Apakah matlamat persatuan perdagangan tamadun India?
            F1        untuk kawal harga barang
F2        untuk jaga kualiti barangan
F3        untuk jaga gaji pekerja

3          Senaraikan sumbangan tamadun China terhadap kemajuan pertanian.
F1        menggunakan pengairan
F2        perkenalkan sistem tanaman bergilir
F3        ada teres bukit
F4        guna tenggala
F5        perkenalkan penyisir tanah
F6        guna kereta kuda
F7        guna kolar kuda
F8        batas tanaman

4          Bagaimanakah anda menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara?

F1        rajin bekerja
F2        menguasai teknologi moden
F3        mengamalkan perpaduan
F4        menguasai ilmu pengetahuan
F5        perlu kreatif dan inovatif
F6        berbelanja secara berhemah
F7        berjimat cermat
F8        menguasai pelbagai kemahiran

PENINGKATAN PENDIDIKAN

1          Apakah aspek yang dititikberatkan dalam pendidikan di Athens?
           
            F1        pendidikan sukan
F2        pendidikan muzik
F3        pendidikan seni berpidato
F4        pendidikan kesusasteraan
F5        pendidikan membaca, menghafal, menulis

2          Nyatakan tujuan pendidikan di Athens dan Sparta.

Tujuan pendidikan di Athens ialah
F1        mementingkan pendidikan mental
F2        mementingkan pendidikan rohani dan jasmani
F3        melahirkan golongan sejarawan, ahli falsafah


Tujuan pendidikan di Sparta ialah

F4        mementingkan latihan fizikal
F5        mementingkan kemahiran guna senjata
F6        melahirkan tentera yang gagah
F7        melahirkan warganegara yang setia

3          Tujuan pendidikan di Rom ialah
F1        menekankan ilmu yang praktikal
F2        semangat setia kepada Rom
F3        melahirkan jurutera
F4        melahirkan ahli falsafah dan sejarawan

4          Pada pandangan anda, mengapakah negara perlu memberi penekanan dalam  pembangunan   
            pendidikan?
F1        melahirkan warganegara yang patriotik
F2        melahirkan pelajar berdisiplin
F3        sebagai alat perpaduan
F4        melahirkan masyarakat berilmu pengetahuan
F5        dapat menguasai kemahiran
F6        dapat membangunkan negara
F7        dapat melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani

5          Nyatakan ciri-ciri pendidikan zaman Vedik di India.

F1        didominasikan oleh kaum lelaki
F2        mementingkan keagamaan
F3        pembelajaran kitab veda
F4        kaedah penghafalan kitab
F5        diajar dalam bahasa Sanskrit
F6        karya saintifik dan falsafah dipelajari

6          Apakah tujuan pendidikan di India?

F1        dapat menambah ilmu
F2        dapat mengatasi buta huruf
F3        dapat jawatan dalam perkhidmatan
F4        dapat menerap nilai-nilai murni
F5        dapat menghadapi hari selepas mati

7          Matlamat utama pendidikan di China adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan.         Bagaimana 
            peperiksaan ini dikendalikan.

F1        Dikendalikan dengan ketat
F2        Mereka yang meniru dihukum mati
F3        Pemeriksa dikurung sebelum hari peperiksaan
F4        Mereka yang mengambil peperiksaan ditempatkan dalam bilik ,
F5        disediakan makanan
F6        Calon dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan

8          Apakah tujuan peperiksaan awam di China?

F1        menjadi pegawai kerajaan
F2        menjadi pendidik
F3        hafal tulisan ideogram
F4        mengarang sastera dan karangan
F5        menterjemahkan kitab suci

9          Pada pandangan anda, bagaimanakah sistem pendidikan di Malaysia dapat mewujudkan  perpaduan 
            kaum?
            F1        sukatan pelajaran yang sama
F2        bahasa pengantar yang sama
F3        sistem persekolahan yang sama
F4        penglibatan semua pelajar dalam kegiatan kokurikulum
F5        menerap nilai-nilai murni
F6        perkenalkan sekolah wawasan
            F7        perkenalkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan


SAINS DAN TEKNOLOGI

1          Nyatakan sumbangan tokoh berikut dalam tamadun Yunani.

F1        Thales              :           Matematik
F2        Pythogoras      :           Matematik
F3        Hippocrates     :           Perubatan
F4        Archimedes     :           Fizik, matematik dan graviti
F5        Ptolemy           :           Astronomi




2          Nyatakan sumbangan tamadun India dalam sains dan teknologi.

F1        Astronomi
F2        Matematik
F3        Sistem nombor/geometri/sistem angka

3          Nyatakan faktor perkembangan ilmu perubatan dalam tamadun berikut.

Tamadun India
F1        Kecenderungan dalm fisiologi (yoga)

Tamadun China
F2        Pengamalan Yin dan Yang



4          Nyatakan sumbangan tamadun China dalam sains dan teknologi.

F1        teknologi membuat kertas
F2        tembikar
F3        layar perahu dan kapal
F4        astronomi
F5        Perubatan

5          Pada pandangan anda, apakah kepentingan kemajuan sains dan teknologi kepada   negara kita?

F1        kemajuan ekonomi
F2        peningkatan taraf hidup
F3        keselamatan negara
F4        keselesaan hidup
F5        menaikkan nama negara
F6        peningkatan produktiviti


SENI BINA

1          Nyatakan fungsi seni bina berikut:

Aquaduct (Rom)
F1        Bekalan air

Acropolis (Yunani)
F2        pusat keagamaan
F3        pusat petadbiran

Colloceum (Rom)
F4        Tempat pahlawan Rom bertarung
F5        sebagai teater

Tembok Besar China
F6        benteng pertahanan
F7        menghadapi serangan orang gasar

2          Apakah kemahiran yang ada sehingga dapat membina senibina yang unik?

F1        Matematik
F2        Geometri
F3        Fizik
F4        Kesenian
F5        Berpengetahuan membentuk segi empat, pyramid


 3          Nyatakan sumbangan tamadun China dalam seni bina.

F1        Tembok Besar China
F2        Kuil
F3        Pagoda
F4        Jambatan
F5        Pintu gerbang

4          Nyatakan ciri-ciri Tembok Besar China.

            F1        dibina sejak Dinasti Chou
F2        sepanjang 1500 batu
F3        dari Kansu ke Peking

5          Pada pandangan anda, mengapakah kita perlu menjaga dan memelihara seni bina   berunsur sejarah?
F1        Untuk pelancongan
F2        Untuk kepentingan ekonomi
F3        Sebagai sumber sejarah
F4        Sebagai warisan budaya
F5        Dapat mengekalkan untuk generasi akan datang






























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bersama Menghayati Sejarah