BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN
PERLUASAN KUASA
1 Namakan tokoh-tokoh yang terlibat dalam perluasan kuasa.
Yunani
F1 Philip II
F2 Alexander The Great
Rom
F3 Julius Caesar
F4 Augustus Caesar
India
F5 Chandragupta Maurya
F6 Asoka
China
F7 Shih Huang Ti
F8 Han Wu Ti
2 Apakah sumbangan Alexander The Great kepada tamadun Yunani?
F1 Membentuk empayar luas
F2 Berjaya menakluk Parsi, Mesir
F3 Memperkenalkan kebudayaan campuran (Hellenistik)
F4 Menguasai seluruh kawasan Laut Mediterranean
3 Apakah sumbangan Maharaja Augustus Caesar kepada Rom?
F1 Perkenalkan pemerintahan warisan
F2 Memerintah secara diktator
F3 Membentuk jajahan takluk
F4 Membentuk empayar
F5 Mewujudkan keamanan dan kesejahteraan kepada Rom
4 Apakah keistimewaan Maharaja Asoka dalam perluasan kuasa di India?
F1 Menekankan dasar lemah lembut dan terbuka
F2 Perluasan empayar melalui agama Buddha
F3 Tidak menggunakan kekerasan
5 Bagaimanakah Shih Huang Ti berjaya mengukuhkan kedudukannya?
F1 Menyatukan kerajaan kecil
F2 Memerintah secara tegas dan mutlak
F3 Menghapuskan golongan bangsawan
F4 Melantik gabenor dan panglima tentera
F5 Membina Tembok Besar China
F6 Menggunakan pemerintahan berpusat
6 Senaraikan ciri-ciri sistem pemerintahan berpusat yang diamalkan oleh Dinasti Chin
F1 Konsep Maharaja menggantikan raja
F2 Pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
F3 Menghapuskan golongan bangsawan
F4 Gabenor dan panglima tentera dilantik mentadbir wilayah
F5 birokrasi awam ditubuhkan, pegawainya dilantik oleh Maharaja
F6 Jawatankuasa perkhidmatan awam (Hon Kao Tsu) menentukan perlantikan pegawai
F7 Perlantikan pegawai berasaskan pencapaian mereka dalam peperiksaan awam
7 Pada pandangan anda, mengapakah perluasan kuasa tidak dibenarkan masa kini?
F1 Memusnahkan harta benda
F2 Mengorbankan nyawa
F3 Bertentangan hak asasi manusia
F4 Kemerosotan ekonomi
F5 Negara tidak aman
8 Undang-undang yang diperkenalkan di China berasaskan falsafah legalisme yang ditulis oleh Han Fei
Tzu. Apakah prinsip falsafah legalisme ini.
F1 hukuman berat dan bercorak kolektif
F2 dalam melaksanakan undang-undang tidak harus wujud belas kasihan.
F3 Undang-undang / penguatkuasaan harus dipelihara tidak kira apa jua keadaan.
F4 Raja mesti memiliki kuasa utuh untuk membendung tingkah laku liar manusia
PENINGKATAN EKONOMI
1 Nyatakan ciri-ciri ekonomi tamadun India.
F1 ada perdagangan dalam dan luar
F2 hasilkan barangan senjata
F3 hasilkan barangan emas
F4 ada persatuan perdagangan
F5 ada guna mata wang
F6 ada perusahaan sutera, emas, mutiara
F7 ada sistem cukai
F8 ada pelabuhan perdagangan
2 Apakah matlamat persatuan perdagangan tamadun India?
F1 untuk kawal harga barang
F2 untuk jaga kualiti barangan
F3 untuk jaga gaji pekerja
3 Senaraikan sumbangan tamadun China terhadap kemajuan pertanian.
F1 menggunakan pengairan
F2 perkenalkan sistem tanaman bergilir
F3 ada teres bukit
F4 guna tenggala
F5 perkenalkan penyisir tanah
F6 guna kereta kuda
F7 guna kolar kuda
F8 batas tanaman
4 Bagaimanakah anda menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara?
F1 rajin bekerja
F2 menguasai teknologi moden
F3 mengamalkan perpaduan
F4 menguasai ilmu pengetahuan
F5 perlu kreatif dan inovatif
F6 berbelanja secara berhemah
F7 berjimat cermat
F8 menguasai pelbagai kemahiran
PENINGKATAN PENDIDIKAN
1 Apakah aspek yang dititikberatkan dalam pendidikan di Athens?
F1 pendidikan sukan
F2 pendidikan muzik
F3 pendidikan seni berpidato
F4 pendidikan kesusasteraan
F5 pendidikan membaca, menghafal, menulis
2 Nyatakan tujuan pendidikan di Athens dan Sparta.
Tujuan pendidikan di Athens ialah
F1 mementingkan pendidikan mental
F2 mementingkan pendidikan rohani dan jasmani
F3 melahirkan golongan sejarawan, ahli falsafah
Tujuan pendidikan di Sparta ialah
F4 mementingkan latihan fizikal
F5 mementingkan kemahiran guna senjata
F6 melahirkan tentera yang gagah
F7 melahirkan warganegara yang setia
3 Tujuan pendidikan di Rom ialah
F1 menekankan ilmu yang praktikal
F2 semangat setia kepada Rom
F3 melahirkan jurutera
F4 melahirkan ahli falsafah dan sejarawan
4 Pada pandangan anda, mengapakah negara perlu memberi penekanan dalam pembangunan
pendidikan?
F1 melahirkan warganegara yang patriotik
F2 melahirkan pelajar berdisiplin
F3 sebagai alat perpaduan
F4 melahirkan masyarakat berilmu pengetahuan
F5 dapat menguasai kemahiran
F6 dapat membangunkan negara
F7 dapat melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani
5 Nyatakan ciri-ciri pendidikan zaman Vedik di India.
F1 didominasikan oleh kaum lelaki
F2 mementingkan keagamaan
F3 pembelajaran kitab veda
F4 kaedah penghafalan kitab
F5 diajar dalam bahasa Sanskrit
F6 karya saintifik dan falsafah dipelajari
6 Apakah tujuan pendidikan di India?
F1 dapat menambah ilmu
F2 dapat mengatasi buta huruf
F3 dapat jawatan dalam perkhidmatan
F4 dapat menerap nilai-nilai murni
F5 dapat menghadapi hari selepas mati
7 Matlamat utama pendidikan di China adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan. Bagaimana
peperiksaan ini dikendalikan.
F1 Dikendalikan dengan ketat
F2 Mereka yang meniru dihukum mati
F3 Pemeriksa dikurung sebelum hari peperiksaan
F4 Mereka yang mengambil peperiksaan ditempatkan dalam bilik ,
F5 disediakan makanan
F6 Calon dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan
8 Apakah tujuan peperiksaan awam di China?
F1 menjadi pegawai kerajaan
F2 menjadi pendidik
F3 hafal tulisan ideogram
F4 mengarang sastera dan karangan
F5 menterjemahkan kitab suci
9 Pada pandangan anda, bagaimanakah sistem pendidikan di Malaysia dapat mewujudkan perpaduan
kaum?
F1 sukatan pelajaran yang sama
F2 bahasa pengantar yang sama
F3 sistem persekolahan yang sama
F4 penglibatan semua pelajar dalam kegiatan kokurikulum
F5 menerap nilai-nilai murni
F6 perkenalkan sekolah wawasan
F7 perkenalkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
SAINS DAN TEKNOLOGI
1 Nyatakan sumbangan tokoh berikut dalam tamadun Yunani.
F1 Thales : Matematik
F2 Pythogoras : Matematik
F3 Hippocrates : Perubatan
F4 Archimedes : Fizik, matematik dan graviti
F5 Ptolemy : Astronomi
2 Nyatakan sumbangan tamadun India dalam sains dan teknologi.
F1 Astronomi
F2 Matematik
F3 Sistem nombor/geometri/sistem angka
3 Nyatakan faktor perkembangan ilmu perubatan dalam tamadun berikut.
Tamadun India
F1 Kecenderungan dalm fisiologi (yoga)
Tamadun China
F2 Pengamalan Yin dan Yang
4 Nyatakan sumbangan tamadun China dalam sains dan teknologi.
F1 teknologi membuat kertas
F2 tembikar
F3 layar perahu dan kapal
F4 astronomi
F5 Perubatan
5 Pada pandangan anda, apakah kepentingan kemajuan sains dan teknologi kepada negara kita?
F1 kemajuan ekonomi
F2 peningkatan taraf hidup
F3 keselamatan negara
F4 keselesaan hidup
F5 menaikkan nama negara
F6 peningkatan produktiviti
SENI BINA
1 Nyatakan fungsi seni bina berikut:
Aquaduct (Rom)
F1 Bekalan air
Acropolis (Yunani)
F2 pusat keagamaan
F3 pusat petadbiran
Colloceum (Rom)
F4 Tempat pahlawan Rom bertarung
F5 sebagai teater
Tembok Besar China
F6 benteng pertahanan
F7 menghadapi serangan orang gasar
2 Apakah kemahiran yang ada sehingga dapat membina senibina yang unik?
F1 Matematik
F2 Geometri
F3 Fizik
F4 Kesenian
F5 Berpengetahuan membentuk segi empat, pyramid
F1 Tembok Besar China
F2 Kuil
F3 Pagoda
F4 Jambatan
F5 Pintu gerbang
4 Nyatakan ciri-ciri Tembok Besar China.
F1 dibina sejak Dinasti Chou
F2 sepanjang 1500 batu
F3 dari Kansu ke Peking
5 Pada pandangan anda, mengapakah kita perlu menjaga dan memelihara seni bina berunsur sejarah?
F1 Untuk pelancongan
F2 Untuk kepentingan ekonomi
F3 Sebagai sumber sejarah
F4 Sebagai warisan budaya
F5 Dapat mengekalkan untuk generasi akan datang
0 comments:
Post a Comment