Thursday, March 1, 2012

Masa untuk Ulangkaji...Ujian Mac

BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN

ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN

PERLUASAN KUASA

1          Namakan tokoh-tokoh yang terlibat dalam perluasan kuasa.
Yunani
F1        Philip II
F2        Alexander The Great

Rom
F3        Julius Caesar
F4        Augustus Caesar

India
F5        Chandragupta Maurya
F6        Asoka

China
F7        Shih Huang Ti
F8        Han Wu Ti

2          Apakah sumbangan Alexander The Great kepada tamadun Yunani?

F1        Membentuk empayar luas
F2        Berjaya menakluk Parsi, Mesir
F3        Memperkenalkan kebudayaan campuran (Hellenistik)
F4        Menguasai seluruh kawasan Laut Mediterranean

3          Apakah sumbangan Maharaja Augustus Caesar kepada Rom?

F1        Perkenalkan pemerintahan warisan
F2        Memerintah secara diktator
F3        Membentuk jajahan takluk
F4        Membentuk empayar
F5        Mewujudkan keamanan dan kesejahteraan kepada Rom

4          Apakah keistimewaan Maharaja Asoka dalam perluasan kuasa di India?

F1        Menekankan dasar lemah lembut dan terbuka
F2        Perluasan empayar melalui agama Buddha
F3        Tidak menggunakan kekerasan

5          Bagaimanakah Shih Huang Ti berjaya mengukuhkan kedudukannya?

F1        Menyatukan kerajaan kecil
F2        Memerintah secara tegas dan mutlak
F3        Menghapuskan golongan bangsawan
F4        Melantik gabenor dan panglima tentera
F5        Membina Tembok Besar China
F6        Menggunakan pemerintahan berpusat

6          Senaraikan ciri-ciri sistem pemerintahan berpusat yang diamalkan oleh Dinasti        Chin

F1        Konsep Maharaja menggantikan raja
F2        Pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
F3        Menghapuskan golongan bangsawan
F4        Gabenor dan panglima tentera dilantik mentadbir wilayah
F5        birokrasi awam ditubuhkan, pegawainya dilantik oleh Maharaja
F6        Jawatankuasa perkhidmatan awam (Hon Kao Tsu) menentukan perlantikan pegawai
F7        Perlantikan pegawai berasaskan pencapaian mereka dalam peperiksaan awam

7          Pada pandangan anda, mengapakah perluasan kuasa tidak dibenarkan masa kini?

F1        Memusnahkan harta benda
F2        Mengorbankan nyawa
F3        Bertentangan hak asasi manusia
F4        Kemerosotan ekonomi
F5        Negara tidak aman


8       Undang-undang yang diperkenalkan di China berasaskan falsafah legalisme yang ditulis oleh Han Fei  
         Tzu. Apakah prinsip falsafah legalisme ini.

F1        hukuman berat dan bercorak kolektif
F2        dalam melaksanakan undang-undang tidak harus wujud belas kasihan.
F3        Undang-undang / penguatkuasaan harus dipelihara tidak kira apa jua keadaan.
F4        Raja mesti memiliki kuasa utuh untuk membendung tingkah laku liar manusia


PENINGKATAN EKONOMI

1          Nyatakan ciri-ciri ekonomi tamadun India.

F1        ada perdagangan dalam dan luar
F2        hasilkan barangan senjata
F3        hasilkan barangan emas
F4        ada persatuan perdagangan
F5        ada guna mata wang
F6        ada perusahaan sutera, emas, mutiara
F7        ada sistem cukai
F8        ada pelabuhan perdagangan


2          Apakah matlamat persatuan perdagangan tamadun India?
            F1        untuk kawal harga barang
F2        untuk jaga kualiti barangan
F3        untuk jaga gaji pekerja

3          Senaraikan sumbangan tamadun China terhadap kemajuan pertanian.
F1        menggunakan pengairan
F2        perkenalkan sistem tanaman bergilir
F3        ada teres bukit
F4        guna tenggala
F5        perkenalkan penyisir tanah
F6        guna kereta kuda
F7        guna kolar kuda
F8        batas tanaman

4          Bagaimanakah anda menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara?

F1        rajin bekerja
F2        menguasai teknologi moden
F3        mengamalkan perpaduan
F4        menguasai ilmu pengetahuan
F5        perlu kreatif dan inovatif
F6        berbelanja secara berhemah
F7        berjimat cermat
F8        menguasai pelbagai kemahiran

PENINGKATAN PENDIDIKAN

1          Apakah aspek yang dititikberatkan dalam pendidikan di Athens?
           
            F1        pendidikan sukan
F2        pendidikan muzik
F3        pendidikan seni berpidato
F4        pendidikan kesusasteraan
F5        pendidikan membaca, menghafal, menulis

2          Nyatakan tujuan pendidikan di Athens dan Sparta.

Tujuan pendidikan di Athens ialah
F1        mementingkan pendidikan mental
F2        mementingkan pendidikan rohani dan jasmani
F3        melahirkan golongan sejarawan, ahli falsafah


Tujuan pendidikan di Sparta ialah

F4        mementingkan latihan fizikal
F5        mementingkan kemahiran guna senjata
F6        melahirkan tentera yang gagah
F7        melahirkan warganegara yang setia

3          Tujuan pendidikan di Rom ialah
F1        menekankan ilmu yang praktikal
F2        semangat setia kepada Rom
F3        melahirkan jurutera
F4        melahirkan ahli falsafah dan sejarawan

4          Pada pandangan anda, mengapakah negara perlu memberi penekanan dalam  pembangunan   
            pendidikan?
F1        melahirkan warganegara yang patriotik
F2        melahirkan pelajar berdisiplin
F3        sebagai alat perpaduan
F4        melahirkan masyarakat berilmu pengetahuan
F5        dapat menguasai kemahiran
F6        dapat membangunkan negara
F7        dapat melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani

5          Nyatakan ciri-ciri pendidikan zaman Vedik di India.

F1        didominasikan oleh kaum lelaki
F2        mementingkan keagamaan
F3        pembelajaran kitab veda
F4        kaedah penghafalan kitab
F5        diajar dalam bahasa Sanskrit
F6        karya saintifik dan falsafah dipelajari

6          Apakah tujuan pendidikan di India?

F1        dapat menambah ilmu
F2        dapat mengatasi buta huruf
F3        dapat jawatan dalam perkhidmatan
F4        dapat menerap nilai-nilai murni
F5        dapat menghadapi hari selepas mati

7          Matlamat utama pendidikan di China adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan.         Bagaimana 
            peperiksaan ini dikendalikan.

F1        Dikendalikan dengan ketat
F2        Mereka yang meniru dihukum mati
F3        Pemeriksa dikurung sebelum hari peperiksaan
F4        Mereka yang mengambil peperiksaan ditempatkan dalam bilik ,
F5        disediakan makanan
F6        Calon dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan

8          Apakah tujuan peperiksaan awam di China?

F1        menjadi pegawai kerajaan
F2        menjadi pendidik
F3        hafal tulisan ideogram
F4        mengarang sastera dan karangan
F5        menterjemahkan kitab suci

9          Pada pandangan anda, bagaimanakah sistem pendidikan di Malaysia dapat mewujudkan  perpaduan 
            kaum?
            F1        sukatan pelajaran yang sama
F2        bahasa pengantar yang sama
F3        sistem persekolahan yang sama
F4        penglibatan semua pelajar dalam kegiatan kokurikulum
F5        menerap nilai-nilai murni
F6        perkenalkan sekolah wawasan
            F7        perkenalkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan


SAINS DAN TEKNOLOGI

1          Nyatakan sumbangan tokoh berikut dalam tamadun Yunani.

F1        Thales              :           Matematik
F2        Pythogoras      :           Matematik
F3        Hippocrates     :           Perubatan
F4        Archimedes     :           Fizik, matematik dan graviti
F5        Ptolemy           :           Astronomi




2          Nyatakan sumbangan tamadun India dalam sains dan teknologi.

F1        Astronomi
F2        Matematik
F3        Sistem nombor/geometri/sistem angka

3          Nyatakan faktor perkembangan ilmu perubatan dalam tamadun berikut.

Tamadun India
F1        Kecenderungan dalm fisiologi (yoga)

Tamadun China
F2        Pengamalan Yin dan Yang



4          Nyatakan sumbangan tamadun China dalam sains dan teknologi.

F1        teknologi membuat kertas
F2        tembikar
F3        layar perahu dan kapal
F4        astronomi
F5        Perubatan

5          Pada pandangan anda, apakah kepentingan kemajuan sains dan teknologi kepada   negara kita?

F1        kemajuan ekonomi
F2        peningkatan taraf hidup
F3        keselamatan negara
F4        keselesaan hidup
F5        menaikkan nama negara
F6        peningkatan produktiviti


SENI BINA

1          Nyatakan fungsi seni bina berikut:

Aquaduct (Rom)
F1        Bekalan air

Acropolis (Yunani)
F2        pusat keagamaan
F3        pusat petadbiran

Colloceum (Rom)
F4        Tempat pahlawan Rom bertarung
F5        sebagai teater

Tembok Besar China
F6        benteng pertahanan
F7        menghadapi serangan orang gasar

2          Apakah kemahiran yang ada sehingga dapat membina senibina yang unik?

F1        Matematik
F2        Geometri
F3        Fizik
F4        Kesenian
F5        Berpengetahuan membentuk segi empat, pyramid


 3          Nyatakan sumbangan tamadun China dalam seni bina.

F1        Tembok Besar China
F2        Kuil
F3        Pagoda
F4        Jambatan
F5        Pintu gerbang

4          Nyatakan ciri-ciri Tembok Besar China.

            F1        dibina sejak Dinasti Chou
F2        sepanjang 1500 batu
F3        dari Kansu ke Peking

5          Pada pandangan anda, mengapakah kita perlu menjaga dan memelihara seni bina   berunsur sejarah?
F1        Untuk pelancongan
F2        Untuk kepentingan ekonomi
F3        Sebagai sumber sejarah
F4        Sebagai warisan budaya
F5        Dapat mengekalkan untuk generasi akan datang






























0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bersama Menghayati Sejarah