Masa untuk membuat ulangkaji. Latihan demi latihan. Jangan putus asa. Kuatkan semangat.
Latihan ini sesuai sebagai persiapan untuk menduduki peperiksaan SPM 2012 dan murid tingkatan 4 yang akan menduduki peperiksaan akhir tahun 2012 pada minggu hadapan.
Tema 9: Bab 9 : Sejarah Tingkatan 4
2 (a) Apakah yang
dimaksudkan dengan Zaman Gelap?
F1 Zaman kemerosotan ilmu pengetahuan
F2 Perdagangan tidak meluas/tidak
bersifat antarabangsa
F3 Kemerosotan kehidupan perbandaran
F4 Tiada pentadbiran pusat yang berkesan
/ pentadbiran pusat yang lemah
F5 Gereja mengongkong kehidupan manusia
F6 Kelembapan kegiatan ekonomi/sara
diri/tukar barang
2(b) Senaraikan ciri-ciri Zaman Gelap
F1 Kemerosotan ilmu pengetahuan
F2 Kemerosotan kehidupan perbandaran
F3 Ketiadan pentadbiran pusat yang
berkesan
F4 Kemunculan golongan baron (tuan tanah)
F5 Petani mendapat perlindungan daripada
tuan tanah
F6 Petani membayar cukai tinggi kepada
tuan tanah
F7 Petani yang tidak mampu menyerahkan
tanah kepada tuan tanah
F8 Petani menjadi hamba kepada tuan tanah
F9 Golongan baron / tuan tanah
mendapatkan perlindungan daripada raja
F10 Tuan tanah membayar cukai / memberi
perkhidmatan kepada raja
F11 Membentuk sistem feudal di Eropah
F12 Gereja Katolik menjadi institusi yang
berkuasa
F13 Gereja Katolik memiliki hartanah yang
banyak
F14 Gereja memfokuskan kepada amalan agama
/ ilmu keakhiratan
F15 Gereja mengongkong kehidupan manusia
F16 Kegiatan ekonomi lembab
F17 Kegiatan perdagangan tidak meluas
F18 Perdagangan diganggu oleh serangan orang
gasar/Viking/Mgyar
F19 Perdagangan dikuasai oleh orang Islam
F20 Menumpukan kepada ekonomi pertanian
F21 Perniagaan hasil pertanian secara tukar
barang
F22 Penggunaan mata wang terhad
2(c) Mengapakah masyarakat Eropah berjaya keluar dari Zaman Gelap?
F1 Gereja menjadi ajen penyatuan
F2 Peningkatan aktiviti pertanian
F3 Kemajuan perdagangan
F4 Kemunculan bandar baru seperti
Venice/Milan/Florence
F5 Lahir golongan pertengahan seperti
artisan/pedagang/ahli perbankan
F6 Status sosial berubah daripada
berasaskan pemilikan tanah kepada berasaskan kekayaan
F7 Rakyat mula terlibat dalam urusan
politik
F8 Parlimen diwujudkan untuk memenuhi
permintaan rakyat
F9 Kemunculan Zaman Renaissance
F10 Lahir manusia Renaissance seperti
Francesco Petrarch / Niccolo Michiavelli / Giovanni
Bocaccio
F11 Kemunculan aliran humanisme / keupayaan
manusia berfikir untuk menyelesaikan masalah
F12 Semangat inkuiri / ingin tahu / berani
meneroka
F13 Berlaku pertembungan budaya/bangsa/agama
F14 Berlaku gerakan Reformation
F15 Lahir golongan patron / pedagang kaya
F16 Wujud persaingan antara bandar untuk
menarik tokoh cendekiawan
F17 Kemunculan golongan saintis seperti
Galileo Galilie
F18 Penekanan kepada keupayaan individu
F19 Kemunculan golongan monarki baru
F20 Kegiatan penerokaan dan penjelajahan
F21 Perubahan pemikiran dan gaya hidup
F22 Keyakinan diri yang tinggi / optimis /
berani mengambil risiko
F23 Menekankan pendidikan / ilmu
F24 Menggunakan sepenuhnya keupayaan minda
untuk berfikir
F25 Berlaku Revolusi Pertanian
F26 Pemagaran tanah
F27 Penanaman secara ladang
F28 Penciptaan teknologi baru dalam bidang
pertanian
F29 Berlaku Revolusi Perindustrian
F30 Pembinaan kilang
F31 Pengkhususan pengeluaran
F32 Kemunculan golongan buruh
F33 Kemuncuan majikan
F34 Kemajuan pengangkutan
2 (d) Apakah idea
kreatif dan inovatif masyarakat Eropah yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan
Revolusi Perindustrian?
F1 Pengeluaran secara besar-besaran /
ladang / kilang
F2 Perubahan dalam sistem pemilikan tanah
F3 Akta Pemagaran Tanah
F4 Teknik penanaman yang efisien
F5 Penciptaan peralatan / mesin /
teknologi baru
F6 Penggunaan baja dalam pertanian
F7 Pengenalan tanaman baru
F8 Pengenalan sistem tanaman bergilir /
F9 Mengadakan perdagangan antarabangsa
F10 Menggalakkan kegiatan keusahawanan
F11 Mengadakan pengkhususan pekerjaan
F12 Penjimatan kos
F13 Penggunaan enjin kuasa wap
F14 Memajukan sistem pengangkutan
F15 Penggubalan Akta Parlimen bagi membela
nasib pekerja / Akta Kilang / Akta Lombong /
Akta Sepuluh Jam
2 (e) Apakah iktibar yang diperoleh daripada perubahan masyarakat di
Eropah bagi kemajuan bangsa
dan negara
kita?
F1 Berani meneroka bidang baru
F2 Mempunyai semangat inkuiri / ingin
tahu / melakukan eksperimen
F3 Mempunyai daya kreativiti
F4 Mempunyai daya inovatif
F5 Menggalakan penyelidikan / R & D
F6 Mementingkan ilmu pendidikan
F7 Berusaha meningkatkan teknologi
F8 Melahirkan tenaga kerja mahir
F9 Berusaha melakukan perubahan ke arah
kebaikan
F10 Berdaya saing
F11 Bijak menyelesaikan masalah
0 comments:
Post a Comment