Pages

Monday, October 8, 2012

Pendidikan dalam Tamadun Yunani dll

Jom belajar...mari kita buat ulangkaji sebagai persediaan untuk menduduki SPM atau peperiksaan akhir tahun 2012...



Tema 7: Bab 2: Tingkatan 4 : Peningkatan Tamadun

Tamadun Yunani
Tamadun Rom
Tamadun China
Tamadun India

1 a  Terangkan sumbangan tamadun di atas  
       terhadap bidang pendidikan dan seni bina.


Pendidikan Yunani

F1        Di Athens, melahirkan manusia seimbang
H1a      rohani dan jasmani
H1b     manusia cemerlang memenuhi tuntutan mental dan fizikal
H1c      kesejahteraan hidup
H1d     sukan/muzik/sastera/pidato/membaca/menghafal/menulis
F2        Di Sparta, ingin melahirkan tentera
H2a      gagah/setia/sempurna
H2b     latihan fizikal
H2c      kemahiran menggunakan senjata
F3        Sekolah falsafah
H3a      di Athens/Thebes/Elea/Miletus
H3b     pusat cendekiawan
H3c      melahirkan sejarawan
H3d     Thucydides/ Herodotus
H3e      pemikir dalam bidang sains dan teknologi
H3f      seperti Thales/Anaximander/ Heraclitus /Anaxagoras

Pendidikan Rom

F4        Penekanan aplikasi ilmu yang praktikal
H4a      semangat setia
H4b     membolehkan infrastruktur dan kemudahan awam 
            disediakan
H4c      pusat pendidikan berkembang di bandar-bandar
H4d     melahirkan jurutera
H4e      bina pengairan/bangunan/jalan raya
H4f      melahirkan ahli falsafah /sejarawan

Pendidikan India

F5        Pendidikan bermula pada zaman vedik
H5a      agama Hindu sebagai teras
H5b     didominasi oleh kaum lelaki
H5c      kaum wanita tidak berpeluang terima pendidikan H5d 
            pembelajaran kitab-kitab Veda
H5e      bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran
H5f      kaedah hafalan
H5g      menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
H5h     nilai-nilai murni dalam agama

F6 Pendidikan Tinggi

H6a      kolej Brahman
H6b     Universiti Nalanda
H6c      mencapai taraf Brahmin
H6d     hafal buku agama
H6e      yang mengandungi ritual/mantera/lagu-lagu agama
H6f      pelajari karya saintifik/ falsafah
H6g      meningkatkan ilmu sains
H6h     mengatasi buta huruf
H6i      mendapatkan jawatan

Pendidikan China

F7        Pendidikan untuk lulus peperiksaan awam
H7a     3 peringkat pendidikan/rendah/menengah/tinggi
H7b     peringkat rendah mengenal/ menghafal tulisan Ideogram
H7c     dan 9 buah buku suci tanpa faham maknanya
H7d     peringkat menengah, tumpuan terhadap karangan dan 
            sastera
H7e      peringkat tinggi, tumpuan untuk terjemah buku suci

F8        Peperiksaan awam mempunyai 3 tahap
H8a      tahap pertama/Hsiu Tai
H8b     tahap kedua/Chun Jen
H8c      tahap ketiga/Chin shih
H8d     tahap pertama setaraf Ijazah pertama
H8e      tahap kedua setaraf Sarjana
H8f      tahap ketiga setaraf doktor falsafah
H8g      peperiksaan tahap pertama di daerah
H8h     peperiksaan tahap kedua di ibu kota daerah
H8i      peperiksaan tahap ketiga di ibu kota 
            empayar/istana/hadapan Maharaja
H8j      lulus tahap pertama menjadi pegawai kerajaan
H8k     lulus tahap ketiga menjadi pendidik
H8l      tahap pertama diadakan 2 kali dalam masa 3 tahun
H8m    tahap kedua dan ketiga diadakan 1 kali dalam masa 3 tahun
H8n     sistem peperiksaan awam China adalah yang tertua 


(b)     Berikan cadangan anda bagi  
          meningkatkan kualiti pendidikan negara 
          kita bagi menjamin kecemerlangan 
          yang berterusan.

F1           Kajian semula sistem pendidikan kebangsaan
F2           Semakan kurikulum/kurikulum yang memenuhi 
               pasaran kerja
F3           Memperkasa Sekolah Bestari
F4           Memperbanyak Sekolah Wawasan
F5           Memperkasa sekolah sukan/Sekolah Sukan Bukit Jalil/ 
               Sekolah Sukan Bandar Penawar
F6           Sekolah Amanah
F7           Penekanan aspek mental dan fizikal
F8           Penguasaan ICT/komputer/internet
F9           Pemantapan KSSR
F10         Dasar MBMMBI
F11         Pemantapan program LINUS
F12         Dasar 1Murid 1Sukan 1Malaysia
F13         Memperbanyak sekolah Seni
F14         Kelengkapan prasarana ICT
F15         Prasarana dalam bilik darjah yang lengkap/kelas 
               kondusif
F16         Memperbanyak institusi pengajian tinggi 
F17         Sistem sekolah satu sesi
F18         Sistem persekolahan percuma
F19         Nisbah murid dalam kelas yang kecil
F20        Skim makanan percuma untuk pelajar
F21         Kupon tuisyen yang menyeluruh untuk para pelajar
F22         Kemudahan untuk menyediakan bahan P&P 
               yang lengkap
F23         Peningkatan profesion perguruan yang berterusan


(c)     Pada pendapat anda, bagaimanakah 
         melahirkan masyarakat yang maju dan 
         saintifik selaras dengan cabaran 
         Wawasan 2020.

F1           Literasi ICT/internet/komputer
F2           Latihan pemasangan peralatan ICT di sekolah
F3           Pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid
F4           Berfikiran progresif/maju ke depan
F5           Berfikir secara kritis dan kreatif/KBKK
F6           Menyerap segala perubahan persekitarannya
F7           Menguasai ilmu sains dan teknologi
F8           Mengekalkan budaya ilmu
F9           Inovatif
F10         Pertukaran teknologi dengan negara-negara luar
F11         Mahir menggunakan gajet-gajet terkini
F12         Futuristik
F13         Memudahkan urusan mempaten hak cipta
F14         Institusi pendidikan berfokus kemahiran
F15         Penyelidikan dan Pembangunan/R&D
F16         Kempen hari inovasi negara
F17         Sokongan daripada syarikat swasta
F18         Bandar pintar/Putrajaya/cyberjaya/KLCC
F19         Pertandingan reka cipta /robotik 


Selamat belajar.

No comments:

Post a Comment