Pages

Saturday, December 24, 2011

Minda Fikir 2 - Madah Pembuka Minda

     Apakah ungkapan kata atau madah pujangga yang paling berkesan yang pernah anda dengar?  Pernahkah anda mendengar sebaris ungkapan yang ringgas boleh menjadi sumber inspirasi kepada anda sekaligus dapat membawa perubahan yang besar dalam hidup anda?  Pernahkah ungkapan-ungkapan tersebut mengubah cara anda berfikir terhadap sesuatu perkara atau membuat anda berfikir tentang sesuatu dengan cara yang berlainan?


     Apakah ungkapan yang selalu anda baca atau amalkan? Tentu ungkapan yang menjadi amalan atau yang memberi motivasi kepada kita berbeza berdasarkan perkara yang mempengaruhi kita.


     Di sini saya ingin kongsikan beberapa madah pujangga yang menjadi kegemaran saya yang telah kumpulkan daripada pelbagai sumber.


"If you stop learning, you stop creating history and become history." – Vadim Kotelnikov


"Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty. Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young."  - Henry Ford


"Belajarlah sehingga ke liang lahat." - 
"Tuntutlah ilmu hingga ke negara China." - 
"Hina besi kerana karat, hina manusia kerana tiada ilmu." - pepatah Melayu


“Intellectual growth should commence at birth and cease only at death.”- Albert Einstein
“Education is like a double-edged sword. It may be turned to dangerous uses if it is not properly handled.” - Wu Ting-Fang
"For true success ask yourself these four questions: Why? Why not? Why not me? Why not now?" – James Allen



"Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah." - Lao Tze
"Setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya."

"Carilah ilmu itu sehingga jangan lupa beribadat,dan beribadatlah sehingga jangan lupa mencari ilmu."

"Kita tidak boleh hanya berjaya dalam akademik,tetapi sahsiah juga haruslah cemerlang."
"Ilmu dunia jika digunakan untuk kebaikan maka baiklah jadinya dan jika dihalakan pada kejahatan maka jahatlah jadinya."


Semoga kita dapat ikhtibar daripadanya..



No comments:

Post a Comment