BAB 1 : KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
Nasionalisme di Asia Tenggara
1 Faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara.
F1 Dasar Penjajah Barat
H1a Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah.
H1b Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
H1c Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas.
H1d Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat.
H1e Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
F2 Pengaruh Agama.
H2a Agama menjadi alat penyatuan rakyat.
H2b Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
F3 Karya Kesusasteraan.
H3a Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara.
H3b Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
F4 Pendidikan.
H4a Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan.
H4b Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
H4c Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja.
H4d Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
F5 Kemunculan Golongan Intelek.
H5a Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam.
H5b Memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
F6 Pengaruh Media.
H6a Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme.
H6b Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
F7 Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
H7a Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.
H7b Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
F8 Pengaruh Luar.
H8a Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis.
H8b Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
2. Gerakan Nasionalisme Tahap Pertama di Asia Tenggara.
F1 Bersifat setempat.
F2 Tiada organisasi.
F3 Matlamat gerakan nasionalisme mennuntut pembaharuan dalam bidang
kebudayaan, agama dan hak peribumi.
F4 Gerakan tahap pertama tidak menuntut kemerdekaan segera.
F5 Dipimpin golongan pertengahan yang mendapat pendidikan di Barat dan Timur
Tengah
Tengah
F6 Bersifat sederhana
F7 Menggunakan kaedah memberi kesedaran melalui karya kesusasteraan
3. Gerakan Nasionalisme Tahap Kedua di Asia Tenggara.
F1 Bersifat nasional.
F2 Mempunyai organisasi yang tersusun.
F3 Mempunyai matlamat menuntut kemerdekaan
F4 dan membentuk kerajaan sendiri.
F5 Dipimpin golongan berpendidikan tinggi yang berpengetahuan
F6 Menggunakan gerakan bersifat radikal.
F7 Melancarkan revolusi untuk mencapai matlamat.
4. Ciri-ciri gerakan nasionalisme TAHAP PERTAMA di Filipina.
F1 merupakan gerakan dakyah
F2 dipimpin oleh Jose Rizal
F3 menuntut kebebasan bersuara
F4 menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepanyol
F5 menubuh Liga Filipina
F6 ditangkap dan dibunuh
5. Ciri-ciri gerakan nasionalisme TAHAP KEDUA di Filipina
F1 dimulakan oleh Andres Bonifacio
F2 menubuhkan Katipunan
F3 untuk menyatukan bangsa Filipina
F4 mencapai kemerdekaan
F5 melancarkan revolusi bersenjata tetapi gagal
F6 menggunakan akhbar Kalayan
F7 diteruskan oleh Emilio Aguinaldo
F8 bekerjasama dengan Amerika Syarikat
6. Ciri-ciri gerakan nasionalisme TAHAP PERTAMA di Indonesia
F1 dipelopori oleh Raden Adjeng Kartini
F2 memajukan pendidikan wanita
F3 menulis karya Seorang Puteri Jawa
F4 mendedahkan kemunduran dan penindasan Belanda
F5 melalui pertubuhan Muhammadiyah
F6 matlamat menyebarkan Islam
F7 menentang penyebaran agama Kristian
7. Ciri-ciri nasionalisme TAHAP KEDUA di Indonesia
F1 diperjuangkan oleh parti radikal
F2 seperti Parti Nasional Indonesia (PNI)
F3 dipimpin oleh Soekarno
F4 menuntut kemerdekaan
F5 walaupun secara kekerasan
F6 PNI diharamkan
8. Ciri-ciri nasionalisme TAHAP PERTAMA di Thailand
F1 menentang penguasaan politik kerabat diraja
F2 raja berkuasa mutlak
F3 sikap boros raja
F4 pendidikan Barat mendedahkan fahaman demokrasi
F5 pendedahan tentang raja berpelembagaan
F6 Parti Rakyat melancarkan Revolusi Thai
F7 menamatkan raja berkuasa mutlak.
9. Ciri-ciri nasionalisme TAHAP KEDUA di Thailand
F1 rakyat tidak puas hati penguasaan ekonomi orang Cina
F2 dan kapitalis Barat
F3 menyekat penguasaan melalui undang-undang
F4 sekolah Cina dibubarkan
F5 akhbar Cina dibubarkan
F6 penduduk tempatan digalak menguasai ekonomi
F7 jawatan tertinggi hanya untuk penganut Buddha
F8 nama Siam ditukar kepada Thailand
0 comments:
Post a Comment