SEJARAH TINGKATAN 5
BAB 2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
1 Senaraikan faktor-faktor pemangkin nasionalisme di Tanah Melayu.
| F1 | pengenalan sistem politik Barat |
| F2 | dasar pentadbiran British |
| F3 | pendudukan Jepun yang kejam |
| F4 | Gerakan Reformasi Islam, Mesir |
| F5 | Gerakan Pan-Islamisme sedunia |
| F6 | kesedaran politik di Asia Tenggara seperti Indonesia |
| F7 | penguasaan Parti Komunis Malaya (PKM) |
| F8 | perkembangan sistem pendidikan |
| F9 | kemunculan mesin cetak |
2 Jelaskan perjuangan Linggir di Saribas menentang James Brooke.
| F1 | enggan menyerahkan wilayahnya |
| F2 | walaupun diserang |
| F3 | menyerang kapal Nemesis |
| F4 | setelah pelayarannya dihalang |
| F5 | gagal |
3 Jelaskan perjuangan Rentap menentang James Brooke di Sarawak
| F1 | orang Iban dianggap lanun |
| F2 | penempatan orang Iban dihapuskan |
| F3 | kampung Rentap dibakar |
| F4 | Rentap berundur ke Bukit Sadok |
| F5 | tewas dan berundur ke Entabai |
4 Jelaskan perjuangan Syarif Masahor menentang James Brooke di Sarawak
| F1 | Menolak penguasaan Brooke di Sungai Rajang |
| F2 | Hilang pengaruh |
| F3 | dan hak kutipan cukai |
| F4 | Menyerang kubu di Konawit |
| F5 | menyerang Kuching |
| F6 | gagal berundur di Brunei |
| F7 | dibuang ke Singapura |
5 Jelaskan perjuangan Tok Janggut di Kelantan menentang British.
| F1 | menentang sistem cukai |
| F2 | enggan membayar cukai |
| F3 | menyerang Pasir Puteh |
| F4 | membentuk kerajaan |
| F5 | menjadi perdana menteri |
| F6 | diserang kapal perang Cadmus British |
| F7 | dan senjata moden |
| F8 | terkorban mayat digantung |
6 Jelaskan perjuangan Haji Abdul Rahman Limbong menentang British di Terengganu.
| F1 | menentang sistem cukai |
| F2 | undang-undang tanah |
| F3 | membersih tanah di Kuala Telemong |
| F4 | tanah Tengku Nik Maimunah |
| F5 | penentangan bersenjata |
| F6 | menyerang kuala Berang |
| F7 | ditumpaskan British |
| F8 | dibuang negeri ke Makkah |
7 Apakah maksud Gerakan Islah?
| F1 | Gerakan mendorong masyarakat Melayu |
| F2 | membetulkan pandangan terhadap Islam |
| F3 | dipimpin oleh Syed Syeikh al-Hadi dan Syeikh Tahir Jalaludin |
| F4 | dikenali sebagai Kaum Muda |
| F5 | menggunakan akhbar al-Imam, Pengasuh, Saudara |
8 Apakah saranan Kaum Muda untuk memajukan orang Melayu?
| F1 | menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia |
| F2 | menekankan pendidikan dunia dan akhirat |
| F3 | mempelajari mata pelajaran Fardu Ain, Ilmu Hisab dan bahasa Inggeris |
| F4 | menggalakan pendidikan untuk perempuan |
| F5 | mengkritik penjajah |
| F6 | mengkritik raja dan pembesar Melayu |
| F7 | memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial |
9 Bagaimanakah Kaum Muda menyampaikan ideanya?
| F1 | menubuhkan madrasah |
| F2 | menekankan pendidikan dunia dan akhirat |
| F3 | peluang belajar kepada perempuan |
| F4 | melalui akhbar al-Imam |
| F5 | mengeluarkan buku dan risalah |
| F6 | berdakwah |
10 Jelaskan halangan yang dihadapi Kaum Muda dalam menyebarkan ideanya.
| F1 | ditentang Kaum Tua |
| F2 | British turut menghalang |
| F3 | negeri-Negeri Melayu mengeluarkan undang-undang |
| F4 | tidak dibenarkan berdakwah tanpa kebenaran sultan |
| F5 | risalah dan buku Kaum Muda disekat |
| | |
11 Senaraikan akhbar yang meniupkan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua.
| | |
| F1 | Majlis |
| F2 | Utusan Melayu |
| F3 | Warta Malaya |
| F4 | Warta Negara |
| F5 | Lembaga Malaya |
| F6 | Fajar Sarawak |
12 Terangkan peranan akhbar membangkitkan semangat nasionalisme Tanah Melayu.
| F1 | ekonomi |
| H1a | galak orang Melayu berniaga |
| H1b | tubuh syarikat kerjasama |
| H1c | jimat cermat |
| H1d | tidak jual tanah |
| F2 | sosial |
| H2a | memajukan pendidikan tinggi orang Melayu |
| H2b | menggalakkan pendidikan anak perempuan |
| H2c | bahasa Melayu bahasa rasmi |
| H2d | pendidikan bahasa Inggeris |
| H2e | pendidikan Islam menekankan nilai-nilai baik |
| F3 | politik |
| H3a | seru orang Melayu bersatu |
| H3b | kritik British mengurangkan kuasa sultan |
| H3c | menolak dasar pilih kasih dalam pentadbiran |
| H3d | menubuhkan MAS |
13 Senaraikan persatuan yang ditubuhkan di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia Kedua.
| F1 | Kesatuan Melayu Singapura (KMS) |
| F2 | Persatuan Melayu Selangor |
| F3 | Persatuan Melayu Perak |
| F4 | Persatuan Melayu Sarawak |
| F5 | Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) |
| F6 | Kesatuan Melayu Muda (KMM) |
14 Nyatakan matlamat perjuangan persatuan negeri ditubuhkan.
| F1 | menjaga kebajikan orang Melayu |
| F2 | mengeratkan perpaduan Melayu |
| F3 | memajukan ekonomi dan pendidikan |
| F4 | menjaga agama Islam dan budaya |
15 Bagaimanakah KMM berusaha untuk mencapai matlamat perjuangan?
| F1 | bekerjasama dengan Jepun |
| F2 | menghalau British |
| F3 | menjadi ejen propaganda Jepun |
| F4 | membeli Warta Malaya |
| F5 | untuk menyebarkan propaganda |
| F6 | membuka cawangan KMM |
| F7 | mengelilingi Tanah Melayu untuk mendapatkan sokongan |
| F8 | membentuk tentera semut |
16 Mengapakah persatuan sangat berkesan dalam meniup semangat kebangsaan?
| F1 | Beroganisasi |
| F2 | Matlamat jelas |
| F3 | Ahli ramai |
| F4 | Suara ramai |
| F5 | Dianggotai intelek |
| F6 | Mengatasi masalah bersama |
17 Mengapakah persatuan sangat berkesan dalam meniup semangat kebangsaan?
| | |
| F1 | Beroganisasi |
| F2 | Matlamat jelas |
| F3 | Ahli ramai |
| F4 | Suara ramai |
| F5 | Dianggotai intelek |
| F6 | Mengatasi masalah bersama |
18 Nyatakan tindakan Jepun untuk menyekat semangat kebangsaan di Tanah Melayu.
| F1 | dasar pemerintahan tentera |
| F2 | tindakan yang kejam |
| F3 | mengharamkan semua akhbar |
| F4 | menggunakan nama Jepun pada akhbar |
| F5 | menyekat kebebasan bersuara |
| F6 | kebebasan kepada pertubuhan yang menyokong |
| F7 | menggunakan bahasa Jepun di sekolah |
| F8 | memperkenalkan nilai budaya Jepun |
19 Senaraikan gerakan anti Jepun di Tanah Melayu.
| F1 | MPAJA |
| F2 | Pasukan Bintang Tiga |
| F3 | Force 136 |
| F4 | Pasukan Wataniah Pahang |




0 comments:
Post a Comment