Sunday, December 11, 2011

Minda Kongsi : Gerhana Bulan

Semalam (10 Disember 2011) antara topik yang menjadi isu perbualan ialah gerhana bulan. Topik ini banyak diutarakan dalam perbualan di alam nyata dan di alam maya seperti di facebook dan twitter. Gerhana bulan dijangka bermula pada jam 7.30 malam hingga 11.00 malam. Ramai yang bersiap sedia untuk menyaksikan keajaiban ciptaan Allah ini.  Bersedia dengan kamera dan binokular.  Saya juga tidak terkecuali. Bersedia dengan kamera juga tapi kamera dari iphone je. Ok la, janji ada.  Ramai juga yang mengambil kesempatan untuk mengerjakan solat sunat gerhana. Alhamdulillah.

Bagaimana gerhana bulan terjadi?

Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir. Jenis dan panjang suatu gerhana bulan bergantung pada kedudukan bulan yang relatif kepada nod orbitnya. Gerhana bulan terakhir ialah pada 16 Jun 2011.


Keadaan bulan pada  pukul 6.28 malam

Foto diambil pada sekitar jam 7.15  malam

Foto dirakam sekitar jam 8.30 malam

dirakam pada pukul 9.00 malam

dirakam pada jam 9.45 malam

perubahan yang dilihat pada pukul 10.10 malam

Foto yang sempat dirakam pada pukul 10.40 malam
Di atas adalah beberapa foto yang sempat dirakam melalui lensa iphone 4 di lokasi perumahan ini. Apapun yang dilihat dengan mata kasar sedikit berbeza dengan yang dirakam oleh lensa kamera ini.



Gerhana Bulan -  



panduan solat sunat gerhana dipetik dari laman sesawang  Jabatan agama Islam Terengganu  jheatweb.terengganu.gov.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bersama Menghayati Sejarah